24. marraskuuta 2007

Rukous

Kursiivilla lainatekstiä.

Minä ja Sinä olemme me, vaistämättä, vähääkään välittämättä tai
päinvastoin, (minkä hintana on rehellisyys)
ja päinvastoin.

The Abyss
The Word is broken up.
There is Knowledge.
Knowledge is Relation.
These fragments are Creation.
The broken manifests Light.
A. Crowley: The Book of Lies


Kaipauksen Syvyydestä minä huudan
Sinua! Muiston mustalta aukolta,
johon harhani hajoavat, repeytyvät järkeilyni, johon unohdan Itseni.
Näen pyhyyden muutosten suhteissa, alati synnyttämässä ja alati
tappamassa
Valon juostessa hiuksissasi. En näe itseäni.

Weave, weave the sunlight in your hair--

Mut’ puno, puno valo palmikkoon!

Clasp your flowers to you with a pained surprise--
Fling them to the ground and turn
With a fugitive resentment in your eyes:
But weave, weave the sunlight in your hair.
T.S.Eliot: La Figlia Che Piange


”Kirkaisen Kotkana kouristan kynteni lihavaan loheen, täynnään
mätiä minä teen, toimitan tahtomattani, toimittamatta tahdon,
sillä tarpeet huolehtivat itsestään,
itsestään ja
tunnistan jännityksen, joka vetää minua,
nimittää
Tahtooni
valaa.

Tulen, Tulena toteudun ja tässä on
minun ruumiini ja minun vereni.”

Kuljetat meidät Kiusausten läpi: muovaat, mutta
päästä meidät Hyvästä ja
päästä meidät Pahasta,
sillä Sinun on.
Sinun on.
Sinun on äärimmäinen rajattomuus rajallisuudessa rakkaus.

Pilvestä kauhun tulisen Kyyhkysen siivet loimuavat.
Nuo siivet sinut, syntisen, erheistä yksin puhdistavat.
On ainut toivo uskallus, Tulesta Tuleen vaellus:
Tulessa Tulen lunastus.

Ken piinan keksi? Rakkaus. Se kätten peitenimi on.
Ja kätten työtä neulomus on liekkipaidan. Mahdoton
on yltämme sen kirvoitus.
Me elämme ja kuolemme vain,
koska Tulta ruokimme.
T.S.Eliot: The Four Quartets; Little Gidding


Sub Rosa,
pusi pusi höpönassut

Ei kommentteja: